ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Νέα παρέμβαση προέδρου ΕΒΕΧ για τον κανονισμό κοινόχρηστων χώρων.

Mε νέα παρέμβαση του ο πρόεδρος του ΕΒΕΧ Γιάννης Μαργαρώνης την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου και κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης για τον κανονισμό κοινόχρηστων χώρων, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις τεράστιες συνέπειες εφαρμογής του προτεινόμενου κανονισμού που θα επιφέρει ανεπανόρθωτη ζημιά στις επιχειρήσεις της πόλης .

Ο κ. Μαργαρώνης έκανε λόγο για λάθη και παραλείψεις υποστηρίζοντας ότι χρειάζεται πιο εμπεριστατωμένη έρευνα ενώ ταυτόχρονα κατέθεσε τις προτάσεις του Επιμελητηρίου .
Αναλυτικά στην παρέμβαση του ο πρόεδρος του ΕΒΕΧ ανέφερε τα εξής:

  «Το γενικότερο πλαίσιο στο οποίο κινείται ο νέος κανονισμός του Δήμου Χανίων σχετικά με την χρήση των κοινόχρηστων χώρων και την απρόσκοπτη πρόσβαση των πεζών, των ΑμεΑ και των οχημάτων έκτακτης ανάγκης είναι γενικότερα ορθό και αποτελεί αναγκαιότητα. Πέραν τούτου, αποτελεί επιτακτική ανάγκη να γίνει μία πιο εμπεριστατωμένη και πλήρης μελέτη πριν η Δημοτική αρχή προβεί στην επικύρωση του κανονισμού, καθώς η μελέτη που παρουσιάζεται περιέχει αρκετά λάθη και παραλείψεις στο σχεδιασμό της.

    Πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι η κάθε επιχείρηση, η οποία μέχρι σήμερα λειτουργεί νόμιμα και με τις προβλεπόμενες υπό του Δήμου άδειες, έχει προβεί σε μία επένδυση κεφαλαίου, λαμβάνοντας ως δεδομένα συγκεκριμένα πράγματα για τη λειτουργία της, όπως η εκμετάλλευση του κοινόχρηστου χώρου που της παραχωρείται. Η παντελής κατάργηση του χώρου αυτού ή η συρρίκνωσή του θα οδηγήσεις πολλές επιχειρήσεις στο κλείσιμο και πολλούς εργαζόμενους στην ανεργία, ενώ ταυτόχρονα θα στερήσει έσοδα από το Δήμο.

 Α)    Πρωταρχικά να σημειωθεί ότι κρίνεται από πλευράς μας απαραίτητη η ελεύθερη πρόσβαση των πεζών και των ΑμεΑ σε πεζοδρόμια πλάτους 1,50 μ. πέραν δε τούτου και με δεδομένου ότι όλες οι οδοί δεν είναι ίδιες, όπως και όλες οι επιχειρήσεις δεν είναι ίδιες, είναι άτοπο να τίθεται ο περιορισμός της ελάχιστης παραχώρησης πεζοδρομίου πλάτους 1,20 μ. και η συνολική παραχώρηση να μην ξεπερνά το 40% του πεζοδρομίου καθώς και το 25% του συνολικού μήκους των προσόψεων των κτηρίων. Το ελάχιστο όριο του 1,20μ πλάτους επί του πεζοδρομίου κατευθείαν ακυρώνει τουλάχιστον το 80% των τραπεζοκαθισμάτων των επιχειρήσεων της πόλης, καθώς το πλάτος του 1,20μ σε συνδυασμό με το 40% του συνόλου του πεζοδρομίου προϋποθέτουν την ύπαρξη πλάτους πεζοδρομίου τουλάχιστον 3μ., γεγονός αδύνατον κατά τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, εφόσον δεν υφίσταται πεζοδρόμιο που να έχει 3μ πλάτος χωρίς να έχει οποιοδήποτε “εμπόδιο” πάνω (στύλο, περίπτερο, δέντρο, σκαλοπάτια κατοικιών).   Ας δοθεί η ευκαιρία στους επιχειρηματίες να μπορούν να αναπτύξουν με σωστό τρόπο τραπεζοκαθίσματα με μικρότερο πλάτος (υπάρχουν και άλλα σχήματα εκτός του τετραγώνου και να υπενθυμίσουμε ότι δεν είναι όλα τα ΚΥΕ εστιατόρια). Εν συνεχεία δε να υλοποιηθεί μελέτη του Δήμου για ανακατασκευή των πεζοδρομίων και διαπλάτυνση αυτών ώστε να κατέχουν πλάτος 3 μ., με σωστή τοποθέτηση των δένδρων, ύπαρξη ράμπας για ΑμεΑ και σωστή χάραξη του οδηγού τυφλών, καθώς και παραχώρηση στους επαγγελματίες κοινόχρηστου χώρου επ’ αυτών ελάχιστου πλάτους 1,20μ. 

β) Πεζόδρομοι με δυνατότητα πρόσβασης οχημάτων έκτακτης ανάγκης και με πλάτος ελεύθερης πρόσβασης των οχημάτων τα 3μ,

γ) Πεζόδρομοι χωρίς δυνατότητα πρόσβασης οχημάτων έκτακτης ανάγκης με πλάτος ελεύθερης πρόσβασης 1,5μ., όπως ισχύει για τα πεζοδρόμια; 

3. Κάλυψη του συνολικού μήκους του παραχωρούμενου κοινόχρηστου χώρου κατά 70% του συνολικού μήκους των προσόψεων των κτηρίων από τραπεζοκαθίσματα (εκτός εάν προβάλλονται σε πλατεία ή σε “εξαιρούμενες” οδούς). Το 25% (ή 5% σε άλλες αδικαιολόγητες περιπτώσεις) της πρόσοψης των κτηρίων σε συνδυασμό με το ελάχιστο 1,20μ πλάτους ακυρώνει πάνω από το 80% των τραπεζοκαθισμάτων των επιχειρήσεων  της πόλης. Επίσης θα πρέπει να υπάρξει σαφής τρόπος για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει ο διαμοιρασμός

4. Στις πλατείες, η επιφάνεια που παραχωρείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το 30% της επιφάνειας που είναι διαμορφωμένη για κίνηση και στάση πεζών, ενώ μπορεί να δίνει από το 70% του χώρου που αντιστοιχεί είτε στη πρόσοψη του καταστήματος είτε επί της προβολής του στην πλατεία. Σε κάποιες πλατείες, βέβαια, δεν επιτρέπεται καθόλου η παραχώρηση τραπεζοκαθισμάτων ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΦΑΝΗ ΕΞΗΓΗΣΗ, ενώ άλλες πλατείες εξαιρούνται!

5. Σε κεντρικούς δρόμους (Ανδρέα Παπανδρέου, Τζανακάκη, Αποκορώνου, Χατζημιχάλη Γιάνναρη, Σκαλίδη, Πειραιώς, Νεάρχου, Σοφοκλή Βενιζέλου και σε όσες -χωρίς επεξήγηση- ορίζονται από το χάρτη της Παλιάς Πόλης) ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ Η ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥ ΧΩΡΟΥ! Πλήθος επιχειρήσεων δραστηριοποιούνται στις κεντρικές οδούς της πόλης. Θα έπρεπε αντίστοιχα να εφαρμοστεί η παραχώρηση πλάτους του πεζοδρομίου τουλάχιστον 1,20 μ., όπως προβλέπεται για τις άλλες οδούς, όπου τα πεζοδρόμια των οδών έχουν πλάτος 3 μ. ενώ παραχώρηση μικρότερου πλάτους σε κεντρικές οδούς με πεζοδρόμια μικρότερου πλάτους.

6. Εντός της Παλιάς Πόλης ισχύουν εξαιρέσεις οδών, στις οποίες είτε επιτρέπεται η ΠΛΗΡΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥ ΧΩΡΟΥ, είτε η παραχώρηση σε μήκος πρόσοψης μέχρι 5% (το 1,20μ ισχύει φυσικά) είτε ισχύει η ΠΛΗΡΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΥΕ. Η ιστορικότητα της Παλιάς Πόλης θεμελιώνεται και με την ύπαρξη επιχειρήσεων και την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων σε κοινόχρηστους χώρους, όπως αυτό ίσχυε μέχρι και σήμερα. Ο έλεγχος και η τήρηση των ήδη παραχωρούμενων κοινόχρηστων χώρων και η καθιέρωση ομοιομορφίας στα λειτουργικά και διακοσμητικά στοιχεία θα προσδώσει περισσότερο παραδοσιακό χρώμα στην παλιά πόλη, αντί της ερήμωσης που επιχειρείται. Η ύπαρξη σταθερών κατασκευών και η τοποθέτηση ομπρελών με συγκεκριμένες θα προσδώσει ομοιομορφία, θα πρέπει δε να ληφθεί υπόψη ο τρόπος τοποθέτησης των ομπρελών, ώστε να καλύπτει την εκάστοτε περιοχή κάθε ώρα της ημέρας.

     Επανεξέταση του σχεδιασμού για τις οδούς της Παλιάς Πόλης, όπου υπάρχουν καταστήματα που χωρίς προφανή λόγο ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΤΡΑΠΕΖΟΚΑΘΙΣΜΑΤΑ. Εκτός των παραπάνω, υπάρχουν δρόμοι στους οποίους προσμετράται το σύνολο του πλάτους για τη διέλευση οχήματος, χωρίς να ληφθεί υπόψη η ύπαρξη δέντρων ενδιάμεσα, που έχει ως προφανή συνέπεια να μην μπορούν να περάσουν οχήματα!

     Η οδός Χάληδων αποτελεί άλλο ένα παράδειγμα του αντιφατικού σχεδιασμού, καθώς  απαγορεύεται η ύπαρξη οποιουδήποτε στοιχείου -εμπορικού ή ΚΥΕ- επάνω στο πεζοδρόμιο, γεγονός που θα οδηγήσει σε κλείσιμο πολλές επιχειρήσεις, ενώ η συγκεκριμένη οδός προορίζεται να πεζοδρομηθεί.

    Οι ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ εφαρμογής του προτεινόμενου κανονισμού από το Δήμο ως έχει είναι τεράστιες και θα επιφέρουν ανεπανόρθωτη ζημία στις επιχειρήσεις της πόλης. 

α) Η μείωση των τραπεζοκαθισμάτων θα προκαλέσει τη μείωση του προσωπικού, τη μείωση εσόδων των επιχειρήσεων, ενώ με δεδομένο ότι πολλές από αυτές λειτουργούν εποχιακά ή σχεδόν μόνο με τη χρήση τραπεζοκαθισμάτων ο περιορισμός αυτός θα τις οδηγήσει να βάλουν λουκέτο (ΜΕΙΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ–> ΑΝΕΡΓΙΑ).

β) Κάποιοι δρόμοι εντός και εκτός της Παλιάς Πόλης θα νεκρώσουν και ταυτόχρονα θα υπάρξει τεράστια ζήτηση σε άλλους, με συνέπεια να υπάρξει αύξηση των ενοικίων των καταστημάτων στα οποία παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος, αθέμιτος ανταγωνισμός, ενώ σε καμία περίπτωση δεν προωθείται η ισόρροπη ανάπτυξη.

γ) Η μείωση των τραπεζοκαθισμάτων θα προκαλέσει μείωση εκατομμυρίων ευρώ εσόδων του Δήμου, ποσό που θα πρέπει να καλυφθεί είτε με αύξηση της τιμής του τετραγωνικού των τραπεζοκαθισμάτων είτε με αύξηση των δημοτικών φόρων και τελών, με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν.

δ) Το κλείσιμο πολλών ΚΥΕ θα προκαλέσει πλήγμα στο τουριστικό προϊόν και πολλές περιοχές της πόλης θα εμφανίζουν εικόνα εγκατάλειψης και απαξίωσης.

Συγκεκριμένα επί του σχεδίου:

Κεντρικές οδοί: Κυδωνίας, Μυλωνογιάννη, Σκαλίδη, Α. Παπανδρέου, Τζανακάκη, Αποκορώνου, Χ’μιχάλη Γιάνναρη, Πειραιώς, Νεάρχου, Σ. Βενιζέλου: Ανάπλαση πεζοδρομίων, σωστή οριοθέτηση, απρόσκοπτη πρόσβαση πεζών και ΑμεΑ. Μέχρι τότε παραχώρηση όπως ισχύει μέχρι σήμερα και μέγιστη παραχώρηση πλάτους πεζοδρομίου 1,10μ. στα ΚΥΕ

 

Παλιά Πόλη

Οδός Χάληδων: συνέχιση παραχώρησης κοινώχρηστου χώρου, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, καθώς σε όλο το μήκος της οδού το υπολειπόμενο πλάτος του πεζοδρομίου υπερβαίνει το 1,50 μ. Η παραχώρηση του συγκεκριμένου τμήματος του πεζοδρομίου να συνεχίσει και μετά την πεζοδρόμηση.

Πλατεία 1866: παραχώρηση κοινόχρηστου 1,20 και επί της οδού Κορκίδη και τις άλλες οδούς όπου το πλάτος του πεζοδρομίου είναι 2,50 μ. να παραχωρηθεί 1,00 μ.

Νταλιάνη: Λάθος χαρτογράφηση σε πολλά σημεία και ζητείται εκ νέου αυτή από τοπογράφο μηχανικό. Επίσης προτείνεται η εξαίρεση του πεζόδρομου της Νταλιάνη για την παραχώρηση τραπεζοκαθισμάτων, διατηρώντας παράλληλα ελεύθερο πλάτος 3 μ. για την διέλευση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης. Ενναλακτικά προτείνεται η παραχώρηση τραπεζοκαθισμάτων σε ποσοστό 75% επί της πρόσοψης του ΚΥΕ. Τα ως άνω να ισχύσουν και για επιχειρήσεις οι οποίες με το υπάρχον σχέδιο κανονισμού έχουν αδικαιολόγητα εξαιρεθεί.  

Ζαμπελίου: ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων επί του πεζόδρομου, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα με παραχώρηση πλάτους 0,80 μ. και ελεύθερη πρόσβαση των πεζών σε πλάτος 1,80μ. Η περιοχή είναι ιστορική και αποτελεί γραφικό σημείο της πόλης και πόλος έλξης επισκεπτών

Αρχολέων, Πλατεία Κατεχάκη: η παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου να παραμείνει ως έχει σήμερα απέναντι και δίπλα στο παλιό τελωνείο μέχρι  την αποπεράτωση του έργου και κατόπιν ο παραχωρουμένος χώρος να απομακρυνθεί κατά 1 μ. από το κτήριο είτε να παραχωρηθεί τμήμα απέναντι προς την πλευρά των Νεωρίων. Κατόπιν της ανάπλασης της πλατείας και της δημιουργίας νησίδας στη μέση της οδού μπορεί να παραχωρηθεί τμήμα κοινοχρήστου κοντά στη νησίδα.

 Πεζόδρομος Μουσούρων-πάροδος Μουσούρων: παραχώρηση 1,20 μ. επί της οδού Μουσούρων, καθώς και επί της παρόδου αυτής, εφόσον από την παραχώρηση παραμένουν ελεύθερα πέραν των 3 μ. για τη διέλευση πεζών και μένει ανέπαφη η γραμμή τυφλών επί της παρόδου, ενώ στην οδό Μουσούρων η γραμμή τυφλών χρήζει ανακατασκευής, αφού εντελώς παράδοξα και μόνον για λόγους αισθητικής του πλακόστρωτου αυτή εισέρχεται στον προς παραχώρηση κοινόχρηστο χώρο  των καταστημάτων.

Επισκόπου Νικηφόρου: παραχώρηση τραπεζοκαθισμάτων στην πλατεία πίσω από το Ωδείο, σύμφωνα με το 30% παραχώρησης που προτείνει ο νέος κανονισμός και ισχύει για τις πλατείες. Για τα καταστήματα που βρίσκονται σε παρόδους της Επισκόπου Νικηφόρου να παραχωρηθεί χώρος πάνω στον πεζόδρομο εφόσον υπάρξει το ελεύθερο πλάτος των 2μ, μιας και τα 3μ είναι φύσει αδύνατον λόγω κυμαινόμενου πλάτους των παρόδων (πχ 1η Πάροδος Επισκόπου Νικηφόρου).

Πλατεία Αθηναγόρα-Οδός Δωροθέου Επισκόπου: Προτείνεται να συνεχιστεί η  παραχώρηση κοινόχρηστων χώρων, βάσει του σχεδίου του Δήμου Χανίων, το οποίο είναι σε ισχύ από το έτος 2015

Πλατεία Κατεχάκη: παραχώρηση κοινόχρηστων χώρων, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, εφόσον δεν επηρεάζεται η διέλευση οχημάτων και πεζών».