ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πρόεδρος ΕΒΕΧ: “Απίστευτο brain storming στο 2ο Chania Business Forum” | Με μεγάλη επιτυχία και παρουσία πλήθους κόσμου οι διήμερες εκδηλώσεις του 2ου επιχειρηματικού φόρουμ στον πολυχώρο «Μίκης Θεοδωράκης».

“Η ίδρυση τμήματος Επιχειρηματικότητας από την Περιφέρεια Κρήτης στη νέα Προγραμματική Περίοδο μέχρι το 2027 θα προωθήσει δράσεις επιχειρηματικότητας και καινοτομίας σε συνεργασία με τα Επιμελητήρια της Κρήτης και τους επιχειρηματίες του νησιού”. Την σημαντική αυτή είδηση έκανε γνωστή ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης λίγο πριν την λήξη των διήμερων εργασιών του 2ου Business Forum που διοργάνωσε το Επιμελητήριο Χανίων σε συνεργασία με την ΚΕΕΕ, την Περιφέρεια, το Δήμο Χανίων και την ΟΑΚ στο θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης».

«Διανύσαμε μια δεκαετία ύφεσης και ως εκ τούτου, κρίσης. Τώρα μπορούμε να χαιρετίσουμε την εμφάνιση της προοπτικής, του επιχειρηματικού και επενδυτικού «ξέφωτου» που ελπίζουμε ν’ αποτελέσει την «Πυξίδα» μας στα επόμενα χρόνια, τον ήλιο δηλαδή μετά τη βροχή» δήλωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Αντώνης Ροκάκης για να συμπληρώσει: «Ο Στόχος παραμένει ο ίδιος, η Καινοτομία, η Συνεργασία, η Καθετοποίηση στο Επιχειρείν και η Αειφορία στον Τουρισμό, το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό και τώρα πλέον φαίνεται ότι κι οι συνθήκες τον ευνοούν, πράγμα που μας κάνει δύο φορές πιο αισιόδοξους μα και εκατό φορές πιο υπεύθυνους». «Μπορούμε και οφείλουμε να είμαστε δίπλα στον επιχειρηματία. Μπορούμε να σχεδιάσουμε υποδομές και ερευνητικά κέντρα, προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, μοντέλα επιχειρήσεων να συμμετέχουμε και να εκπροσωπούμε επιχειρηματικά τα Χανιά και την Κρήτη, στον Παγκόσμιο χάρτη», τόνισε ο πρόεδρος του ΕΒΕΧ.

«Δεν είναι δουλειά της Fraport να φέρνει τουρίστες στη Κρήτη. Είναι δουλειά δικιά μας», είπε η βουλευτής Χανίων και π. Υπουργός Ντόρα Μπακογιάννη εκ των ομιλητών του συνεδρίου στη θεματική ενότητα «Τουρισμός». Η κ. Μπακογιάννη έκανε αναφορά σε τρεις περιοχές σύμβολα των Χανίων, Φαράγγι Σαμαριάς, Μπάλο και Ελαφονήσι. «Ο Μπάλος είπε πρέπει να κλείσει τελείως. Τον έχουμε καταστρέψει και για να ξαναγεννηθεί θέλει απόλυτη απαγόρευση τουριστών στην περιοχή. Γιατί 5 ευρώ εισιτήριο στο Φαράγγι της Σαμαριάς; Πρέπει να έχει ένα εισιτήριο πολύ πιο ακριβό και τα έσοδα να διαχέονται σε άλλες περιοχές που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Δέκα ευρώ το εισιτήριο δεν είναι τίποτα το φοβερό», υπογράμμισε η κ. Μπακογιάννη.

«Η στελέχωση των Υπηρεσιών θα συμβάλλει στην ολοκλήρωση των μελετών για το χωροταξικό – πολεοδομικό σχεδιασμό που αποτελεί το σημαντικότερο αναπτυξιακό εργαλείο» τόνισε ο Δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημαντηράκης. «Ο τρόπος με τον οποίο η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα μπορέσει να ενσωματώσει και να κάνει χρήση νέων τεχνολογιών θα συμβάλει, θα ενθαρρύνει και θα επιταχύνει την επιχειρηματικότητα με απώτερο στόχο «από μια μεγάλη κρίση και καταστροφή να περάσουμε σε ένα θρίαμβο ανάπτυξης και αειφορίας» επεσήμανε.

Μιλώντας για τις συνέργειες ο βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ και π. Υπουργός Παύλος Πολάκης υπογράμμισε ότι «οι συνέργειες είναι το ζητούμενο γι’ αυτό πρέπει να «σπάσουμε το τέρας της γραφειοκρατίας». Το συνεταιριστικό κίνημα πρέπει να αναπτυχθεί σε υγιείς βάσεις σε αντίθεση με το παρελθόν. Το «τέρας» να σπάσει τα επόμενα χρόνια τόνισε για να μην ξαναγυρίσουμε στις άλλες εποχές που είχαμε παλιά και βέβαια και στην ιστορία που και σήμερα συμβαίνει, τον κόπο του αγρότη να του παίρνουν και να τον τρώνε οι μεσάζοντες».

«Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στα Χανιά δεν είναι ακόμα εφικτή καθώς δεν υπάρχει η αποκαλούμενη ετοιμότητα ειδικά σε επίπεδο υποδομών, επεσήμαναν τόσο η Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων ν.Χανίων Αθηνά Χανιωτάκη όσο και ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενοικιαζόμενων Δωματίων του Νομού Γιώργος Μαραθάκης μιλώντας στο πάνελ της θεματικής ενότητας «Τουρισμός». Η κ. Χανιωτάκη είπε ότι «δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι για την επιμήκυνση γι’ αυτό και θα πρέπει να εστιάσουμε στο μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» και να το εμπλουτίσουμε με νέες θεματικές εναλλακτικές μορφές τουρισμού». «Τα Χανιά είπε με την σειρά του ο κ. Μαραθάκης θέλουν πολλή δουλειά ακόμα και δεν υπάρχει κεντρική στρατηγική μέσω του Υπουργείου Τουρισμού».

«Δεν υπάρχει μια σχολή εκπαίδευσης στελεχών αναφορικά με την διοργάνωση συνεδρίων στα Χανιά είπε με την σειρά του ο πρόεδρος της ΟΑΚ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, τονίζοντας την ανάγκη συνεργιών».

Στην προσέλευση αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων αναφέρθηκε η εμπορική διευθύντρια της  Fraport, Κατερίνα Πολλάτου τονίζοντας ότι «υπάρχουν ενέργειες οι οποίες είναι σε εξέλιξη για να προσελκύσουμε όχι μόνο low cost αλλά κάθε είδους καινούρια αεροπορική δραστηριότητα στο αεροδρόμιο. Οι αεροπορικές εταιρείες είπε χαρακτηριστικά έρχονται γιατί μεταφέρουν επιβάτες που θέλουν να επισκεφθούν ένα προορισμό. Καμία αεροπορική εταιρεία δεν έρχεται για το αεροδρόμιο».

Την ανάγκη να εγκαταλειφθούν οι αφορισμοί του στυλ «δεν είναι στο DNA σας η επιχειρηματικότητα» ή «παθαίνετε αλλεργία με την επιχειρηματικότητα» και να αναζητηθεί ένας κοινός τόπος για να προχωρήσουμε μπροστά με σχεδιασμό, δημοκρατία και διαφάνεια», επεσήμανε ο π. βουλευτής Αντώνης Μπαλωμενάκης στο χαιρετισμό του εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ Χανίων. «Η στήριξη της μεσαίας τάξης και της μικρής επιχειρηματικότητας αποτελούν πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας», συμπλήρωσε.

Για τις παράνομες ελληνοποιήσεις κρεάτων και γάλακτος και την διατροφή της Κρήτης μίλησε ο πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ Αλέκος Στεφανάκης ομιλητής στο πάνελ για την πρωτογενή παραγωγή και μεταποίηση. «Είναι τρέλα και βεβήλωση αυτού του τόπου αυτό που έγινε τα τελευταία χρόνια με τις ελληνοποιήσεις στο γάλα και το κρέας. Πίναμε κούπες και κάναμε «στην υγειά μας» στους γάμους με ξένα αρνιά όλα “ελληνικά”. Όλοι φταίμε και λυπάμαι για το τι έχουν καταντήσει να τρώνε οι Κρητικοί. Δεν διαβάζουν ταμπέλες».

Ο Αγρότης της χρονιάς 2017 Δημήτρης Σχοινοπλοκάκης εκ των ομιλητών στη θεματική ενότητα «ΓΗ» υπογράμμισε ότι «όσοι επιθυμούν ή σχεδιάζουν να ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα στην Ελλάδα θα πρέπει να «επενδύσουν» στη σκληρή δουλειά, στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και στην στήριξη στις δικές τους δυνάμεις».

Ελπιδοφόρες χαρακτήρισε τις προοπτικές για την ανάπτυξη του «σινε-τουρισμού» στη Κρήτη ο Χανιώτης σκηνοθέτης Θοδωρής Παπαδουλάκης υπογραμμίζοντας ότι «το 2017 είχαν καταγραφεί 80 εκ. τουρίστες να κάνουν σινε-τουρισμό ενώ το 2020 αναμένεται ότι αυτό το νούμερο θα τριπλασιαστεί». Ο κ. Παπαδουλάκης αποκάλυψε τη νέα τουριστική καμπάνια της Περιφέρειας για την Κρήτη που φέρει τον τίτλο «Ανακαλύπτουμε την αυθεντικότητα – Κρήτη» όπου εστιάζει στον Κρητικό σε αντίθεση με προηγούμενες καμπάνιες».

Στα οφέλη από την κοινοπραξία της ΑΝΕΚ με τον όμιλο Attica αναφέρθηκε ο Αντιπρόεδρος της ΑΝΕΚ Σπύρος Πρωτοπαπαδάκης ομιλητής στο πάνελ «Πρωτογενής παραγωγή – Συνέργειες / Clusters». «Προχωρήσαμε, επεσήμανε, σε μείωση του κόστους παραγωγής, αύξηση της κερδοφορίας, αύξηση της χωρητικότητας στα πλοία και ελαχιστοποίηση των παράπλευρων εξόδων».

Ο πρόεδρος των Μύλων Κρήτης Αλέξανδρος Μαρκαντωνάκης παρουσίασε τη σύμπραξη Delights of Crete, ένα σύμπλεγμα 4 εταιρειών με ιστορική βάση στην Κρήτη: των Μύλων Κρήτης, της ΑΒΕΑ, της ΒΙΟΧΥΜ και του Βέρο Κρητικό (Vero Cretan). «Μέσα από αυτή τη συνεργασία ανακαλύπτεις ότι υπάρχει μια μεγάλη δυναμική, η δυναμική της ομάδας», επεσήμανε ο κ. Μαρκαντωνάκης, ο οποίος έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε ένα νέο πρωτοπόρο προϊόν της συνεργασίας, στα ροφήματα βρώμης.

Στο ίδιο πάνελ μιλώντας για τον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας Α.Ε., ο πρόεδρος Μιχάλης Μυτιληνάκης ανέφερε ότι «ο Οργανισμός είναι μία ΔΕΚΟ που δεν έχει εμπορικό αντικείμενο, παρέχει υποδομές και υπηρεσίες σε 350 επιχειρήσεις στον χώρο της Λαχαναγοράς του Ρέντη και τα τελευταία 4 χρόνια δεκαπλασίασε τα κέρδη της χωρίς να προχωρήσει σε αυξήσεις». Ο κ. Μυτιληνάκης τόνισε, ακόμη, ότι όταν μιλάμε για ανάπτυξη και πορεία προς τα εμπρός, θα πρέπει να κοιτάμε και στο παρελθόν, προκειμένου να αποφύγουμε τα λάθη που οδήγησαν στην κρίση και εξέφρασε την πεποίθηση, ότι υπάρχουν διαδικασίες που μπορούν να συμβάλλουν προς αυτή την κατεύθυνση.

«Έχουμε αρκετά βήματα να κάνουμε σε ότι αφορά στην κουλτούρα συνεργασίας υπογράμμισε ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Ευάγγελος Γρηγορούδης για να συμπληρώσει: «σε πρόσφατη μελέτη για τα clusters στην Κρήτη προέκυψαν 4 βασικοί λόγοι επιτυχίας: το όραμα, οι πόροι, η ηγεσία και η κρίσιμη μάζα. Και ο βασικότερος λόγος δεν είναι οι πόροι, είναι το όραμα».

Να αξιοποιηθούν τα ρακοκάζανα σ’ ολη την Κρήτη για τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου πρότεινε ο πρώην υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος. «Δεν καταλαβαίνω, είπε χαρακτηριστικά, για ποιο λόγο να φεύγουν χιλιάδες Έλληνες και εκατοντάδες χιλιάδες Ευρωπαίοι με προορισμό διάφορες πόλεις της Γερμανίας για να πιουν αρκετά λίτρα μπύρας στο “Octoberfest”, ενώ θα μπορούσαν και θα έπρεπε να επισκέπτονται την Κρήτη στα ρακοκάζανα του Νοεμβρίου για το “Novemberfest”».

Την παράσταση «έκλεψαν» για μια περίπου ώρα το βράδυ του Σαββάτου οι κκ. Μάνος Χατζάκης PhD και Παντελής Παπαναστασίου Msc οι οποίοι έκαναν μια εισαγωγή για το workshop που πραγματοποίησαν με μεγάλη συμμετοχή και θέμα «Business Tranformation» οι ίδιοι, το πρωί της Κυριακής στη πύλη Σαμπιονάρα».

Να σημειωθεί ότι οι διήμερες εργασίες του 2ου επιχειρηματικού φόρουμ ξεκίνησαν το μεσημέρι του Σαββάτου 2 Νοεμβρίου και ολοκληρώθηκαν το βράδυ της Κυριακής 3 Νοεμβρίου στο θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης» στο παλιό λιμάνι.

Τρεις θεματικές ενότητες «Γη-Πολιτισμός-Προορισμός», εννέα συνολικά πάνελ διακεκριμένων και καταξιωμένων ομιλητών μεταξύ των οποίων πολιτικοί, πανεπιστημιακοί καθηγητές, ερευνητές, δημάρχοι, αντιδημάρχοι, εντεταλμένοι επιχειρηματικοί σύμβουλοι Περιφερειών, σύμβουλοι Περιφερειακής Ανάπτυξης, τουριστικοί φορείς.

Οι εργασίες του Forum έκλεισαν με απονομή αναμνηστικών στους συμμετέχοντες και cocktail party συνοδευόμενο από τους μουσικούς ήχους ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου της μπάντας…

Αντώνης Ροκάκης

Πρόεδρος Επιμελητηρίου Χανίων

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων, Αντώνης Ροκάκης τόνισε μεταξύ άλλων ότι: «το μεγάλο στοίχημα για εμάς, για το Επιμελητήριο Χανίων, είναι να  σταθεί δίπλα στους επιχειρηματίες, να τους στηρίζουμε αλλά και να προωθήσουμε, να αναδείξουμε και να καταδείξουμε τον τρόπο υλοποίησης δράσεων επιχειρηματικότητας. Με τα εργαλεία που διαθέτουμε: το Γραφείο Επιχειρηματικής Υποστήριξης, την Εταιρεία Ανάπτυξης, τους συνεργάτες και το στελεχιακό δυναμικό μας, μπορούμε και οφείλουμε να είμαστε δίπλα στον επιχειρηματία. Μπορούμε να σχεδιάσουμε υποδομές και ερευνητικά κέντρα, προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, μοντέλα επιχειρήσεων να συμμετέχουμε και να εκπροσωπούμε επιχειρηματικά τα Χανιά και την Κρήτη στον παγκόσμιο χάρτη». Αναλυτικά ο πρόεδρος του ΕΒΕΧ είπε:

«Κυρίες και Κύριοι, Φίλοι και Φίλες,

Δεν μπορεί, παρά να αποτελεί μεγάλη τιμή και θεσμικό προνόμιο για το Επιμελητήριο Χανίων και εμένα προσωπικά, το ότι σας καλωσορίζω Κρητικά, στο 2ο Επιχειρηματικό Φόρουμ των Χανίων, που διοργανώνει το Ε.Β.Ε.Χ. με θέμα «Αναπτυξιακές Προοπτικές: Η Γη, Ο Προορισμός και Ο Πολιτισμός».

Ωστόσο, η χαρά όλης της Ομάδας του Επιμελητηρίου Χανίων γίνεται μεγαλύτερη, αφού παράλληλα με το 2ο Chania Business Forum, η Γενική Συνέλευση της ΚΕΕΕ κάνει την καρδιά της Ελληνικής επιχειρηματικότητας να «χτυπάει» στην πόλη μας. Έτσι, επιτρέψτε μου να νιώθω και λίγο υπερήφανα υπεύθυνος, στο ότι τηρήσαμε την υπόσχεσή μας για την Γ.Σ. αλλά παράλληλα κάνουμε το 2ο, τολμηρότερο αυτή τη φορά βήμα, προς την καθιέρωση του θεσμού του Chania Business Forum, υιοθετώντας, μια συνεπή διακυβέρνηση.

Στο 2ο αυτό Forum, «Η Γη, Ο Προορισμός και Ο Πολιτισμός» οι καλεσμένοι μας ομιλητές, ερευνητές και εμπειρογνώμονες, θα πάρουν στα «χέρια τους» τη Γη και θα εξετάσουν το Αγροδιατροφικό Branding μέσα από την ιχνηλασιμότητα και την ασφάλεια των τροφίμων αλλά και την ανάγκη ανάπτυξης Συνεργειών, ως μονόδρομο για την ανάπτυξη των μικρών και μεσαίων παραγωγών και μεταποιητών για να συνεχίσει ο Πρωτογενής Τομέας να γίνει ξανά αυτό που πάντα ήταν, μια κινητήρια δύναμη της Κρήτης.

Στη συνέχεια, με την εμπειρία τους θα πραγματευτούν τη διεύρυνση της Τουριστικής Περιόδου μέσα από τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τον Κινηματογραφικό Τουρισμό και το Storytelling για να ξεχωρίσει μια καμπάνια και εν τέλει, θα  εξετάσουν την επίδραση μιας κινηματογραφικής ταινίας αλλά και της βοήθειας που προσφέρει πλέον στην πιο «βαριά» βιομηχανία μας.

Ολοκληρώνοντας, θα χρησιμοποιήσει τον πολιτισμό μας, τον πρώτο Ευρωπαϊκό Πολιτισμό, ως εργαλείο για την Τουριστική Προβολή μας, φτάνοντας, από κάτω προς τα πάνω, στον Στρατηγικό Σχεδιασμό και το Place Branding, ώστε να δούμε τη «διαδρομή» για να γίνουν οι προορισμοί μας διάσημα brands και μέσα από αυτούς οι Δήμοι μας κι όλοι μαζί, να «χτίσουν» πάνω στο κορυφαίο Brand, “Incredible Crete”, του μυθικού Brand, «Ελλάδα».

 

«Πυξίδα»

Πέρα όμως από το «μενού» των σπουδαίων ομιλητών μας, υπάρχει κάτι που με κάνει ακόμα πιο αισιόδοξο. Διανύσαμε μια δεκαετία ύφεσης και ως εκ τούτου κρίσης, ενώ τώρα μπορούμε να χαιρετίσουμε την εμφάνιση της προοπτικής, του επιχειρηματικού και επενδυτικού «ξέφωτου» που ελπίζουμε ν’ αποτελέσει την «Πυξίδα» μας στα επόμενα χρόνια, τον ήλιο μετά τη βροχή.

Ο Στόχος παραμένει ο ίδιος, η Καινοτομία, η Συνεργασία, η Καθετοποίηση στο Επιχειρείν και η Αειφορία στον Τουρισμό, το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό, αλλά τώρα πλέον φαίνεται ότι κι οι συνθήκες το ευνοούν, πράγμα που μας κάνει δύο φορές πιο αισιόδοξους μα και εκατό φορές πιο υπεύθυνους.

Η επιχειρηματικότητα είναι στενά συνδεδεμένη με την καινοτομία, που αναζητά διαρκώς κάτι νέο, το οποίο να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες ανάγκες του ανθρώπου και για το σκοπό αυτό, να σταματήσει να αναπλάθει το παλιό. Οφείλει όμως να είναι το ίδιο συνδεδεμένη και με την κοινωνική υπευθυνότητα και το σεβασμό στην οικολογική ισορροπία, προκειμένου να παραμείνει ωφέλιμη και επομένως βιώσιμη. Προσωπικά, δεν μπορώ να δεχθώ ότι η Nike (Νάϊκι) εμπνεύστηκε από τη «Νίκη της Σαμοθράκης», πήρε το σήμα της από το υπερβατικό φτερό της και συνεχίζει να αντλεί τα motto της από τον Ελληνικό Πολιτισμό και να μην το κάνουν οι ίδιες οι Ελληνικές Επιχειρήσεις και Startup. H νίκη στο Μαραθώνα ενέπνευσε το “Impossible is nothing” κι η μεγαλύτερη ήττα μας 2.500 χρόνια μετά είναι η «αμνησία μας».

Δεν φοβήθηκα ποτέ ότι θα ψάχνουμε για πολλά χρόνια τη Νέμεσή μας ως Οικονομία. Έχουμε μια εξαιρετική ικανότητα να μετατρέπουμε το πρόβλημα σε ευκαιρία, να επιβιώνουμε σε δύσκολες καταστάσεις, συχνά να μετατρέπουμε την ήττα σε νίκη… Πανηγυρίσαμε 100% αύξηση του Τουρισμού μας, εν μέσω της μεγαλύτερης κρίσης, 2010-2018, και το 2019 ήταν η πρώτη χρονιά μείωσης. Προβληματίζομαι για τους λόγους που το προκάλεσαν, μοιρολατρική νομοτέλεια, ή  και κάποιες άστοχες κινήσεις μας; Μιλώντας με ποδοσφαιρικούς όρους -ένα άλλο πεδίο που υπηρετώ- νιώθω τη μεγαλύτερη ανησυχία μου, μετά από μια μεγάλη νίκη, όχι μια λογική ήττα. Με λίγα λόγια, φοβάμαι ότι ο Έλληνας διαχειρίζεται καλύτερα την αδυναμία από ότι το πλεονέκτημα ενώ ίσως θα έπρεπε να είναι ανάποδα ή ακόμα καλύτερα, ισόρροπα. Θα ήθελα, μέσα από τις εργασίες μας, να δώσουμε μια ώθηση στο διαφαινόμενο θετικό επιχειρηματικό περιβάλλον, αντί αναστολής.

«Στοίχημα»

Το μεγάλο στοίχημα για εμάς, για το Επιμελητήριο Χανίων, είναι να  σταθεί δίπλα στους επιχειρηματίες, να τους στηρίζουμε αλλά και να προωθήσουμε, να αναδείξουμε και να καταδείξουμε, τον τρόπο υλοποίησης δράσεων επιχειρηματικότητας. Με τα εργαλεία που διαθέτουμε,

  • Το γραφείο επιχειρηματικής υποστήριξης,
  • Την εταιρεία Ανάπτυξης,
  • Τους συνεργάτες και το στελεχιακό δυναμικό μας,

μπορούμε και οφείλουμε να είμαστε δίπλα στον επιχειρηματία. Μπορούμε να σχεδιάσουμε υποδομές και ερευνητικά κέντρα, προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, μοντέλα επιχειρήσεων να συμμετέχουμε και να εκπροσωπούμε επιχειρηματικά τα Χανιά και την Κρήτη στον Παγκόσμιο χάρτη.

Κλείνοντας και αναφερόμενος στη σημερινή εκδήλωση, θα ήθελα να σταθώ σε μια αλήθεια και με βάση όλα όσα προείπα. Πέρυσι δεν ήμουν από το ίδιο βήμα, τόσο αισιόδοξος.  Τα τελευταία χρόνια είχαν κλείσει χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είχαν χαθεί χιλιάδες θέσεις απασχόλησης, η αγορά είχε συρρικνωθεί καθώς οι καταναλωτές είχαν περιορίσει τις αγορές τους στα απολύτως αναγκαία και δεν ήταν ξεκάθαρο πότε ακριβώς θα βγούμε από αυτό το σκοτεινό τούνελ της ύφεσης. Τώρα, πλέον, οι συνθήκες δείχνουν να ‘χουν αλλάξει, απλά αυτό πρέπει να επαληθευτεί και στην πράξη.

 

«Αισιοδοξία»

Να επιστρέψει η αισιοδοξία, το χαμόγελο, η πίστη, ότι όλα μπορούν να γίνουν καλύτερα. Με την ελπίδα αυτή, πιστεύουμε ότι θα απολαύσουμε τις ομιλίες και τα πάνελ και θα αφομοιώσουμε όλη τη γνώση, γιατί η γνώση που δεν αναπαράγεται, δεν βελτιώνεται και δεν αμφισβητείται χάνεται, όπως είπε και ο Peter Drucker, ο θεμελιωτής της «Διοίκησης μέσω Στόχων». Με αυτό τον τρόπο, θα επιτύχουμε τη δεύτερη μαγική έννοια μετά την καινοτομία. Την αειφορία μας.

Ευχόμαστε μέσα σ’ αυτό το διήμερο να νιώσετε την απίστευτη δύναμη αυτού του τόπου, να αισθανθείτε την Κρητική φιλοξενία, να δείτε πως μετατρέπεται μια απλή διαμονή σε μια ξεχωριστή ταξιδιωτική εμπειρία, να ανοίξετε τους ορίζοντές σας και τους δικούς μας, να γίνουμε όλοι σοφότεροι!

Κλείνοντας από αυτό το βήμα θα ήθελα να ευχαριστήσω ειλικρινά όλους σας και φυσικά τους συνεργάτες μου, αφιερώνοντας τους μια από τις πιο αγαπημένες ρήσεις μου δανεισμένη από ένα μεγάλο Έλληνα, τον Αριστοτέλη.

«Η Αριστεία, δεν έρχεται ποτέ κατά τύχη. Είναι αποτέλεσμα προσήλωσης στο Στόχο, Συνεχούς και Συνεπούς δουλειάς και της καλύτερης επιλογής ανάμεσα σε πολλές εναλλακτικές. Επιλογή και όχι τύχη, καθορίζει το πεπρωμένο σου».

Ο Περιφερειάρχης Κρήτης

«Οι επιχειρηματίες της Κρήτης, όλοι εσείς οι άνθρωποι της ιδιωτικής οικονομίας παραμένετε στην πρώτη γραμμή της κοινής μας προσπάθειας», σημείωσε μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση του ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης αναφερόμενος στις συνέργειες που αναπτύσσονται στο νησί και οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα.

Παράλληλα, ο κ. Αρναουτάκης υπογράμμισε πως: «στον τομέα του τουρισμού η αύξηση που έχει καταγράφει τα τελευταία χρόνια στη Κρήτη είναι πολύ υψηλή, αλλά παρά την επιμήκυνση στην αρχή και το τέλος της σεζόν, ο στόχος για δωδεκάμηνο τουρισμό παραμένει, όπως και η διαρκής προσπάθεια όλων για ποιοτικές υπηρεσίες παντού και αύξηση των κορυφαίων τουριστικών υποδομών».

Ντόρα Μπακογιάννη

Η π. Υπουργός, βουλευτής Χανίων της ΝΔ, Ντόρα Μπακογιάννη είπε μεταξύ άλλων ότι: «ανάπτυξη θα υπάρξει κατ’ αρχήν σε ένα τομέα ο οποίος ονομάζεται υποδομές. Αυτός όμως ήταν ο μόνος τομέας τον οποίο ξέραμε, ασχέτως αν είχαμε αποτύχει παταγωδώς με τον ΒΟΑΚ. Ήταν το μόνο πράγμα το οποίο ήξερε η Ελλάδα να κάνει. Υποδομές. Δρόμοι, γεφύρια, υποδομές. Χρειαζόμαστε θέσεις εργασίας, χρειαζόμαστε παραγωγή. Χρειαζόμαστε επιχείρηση, χρειαζόμαστε επενδύσεις. Άρα ένα θέμα είναι οι υποδομές, δεύτερο θέμα το κράτος. «Δεν υπάρχει αυτό το οποίο ζούμε στα Χανιά. Δεν υπάρχει. Έχω υπάρξει πολλά χρόνια σε διάφορες θέσεις. Στην Αθήνα, αλλά και σε προβληματικό και δύσκολο νομό» (Ευρυτανία). «Αυτό που ζούμε στα Χανιά από πλευράς υποστελέχωσης, δεν το έχω ξαναδεί».

«Yπάρχουν δύο λόγοι» που συμβαίνει αυτό. «Ο πρώτος λόγος είναι ότι κανείς δεν ενδιαφέρεται να προχωρήσει ανάγκες οι οποίες υπήρχαν στα Χανιά πάρα πολλά χρόνια. Ο δεύτερος λόγος είναι, ότι το κράτος είναι -το σιχαίνομαι ως λέξη αλλά θα τη χρησιμοποιήσω εδώ πέρα- είναι αθηνοκεντρικό. Δηλαδή, εμείς οι 300 ψηφίζουμε νόμους και λέμε “είμαστε υπέρ της κινητικότητας”. Δεν έχουμε λάβει υπόψη μας ότι οι νόμοι, παραδείγματος χάρη, της κινητικότητας διώχνουν όλους τους μηχανικούς από όλη την περιφέρεια των Χανίων. Λέει ο άλλος “εγώ διορίστηκα, έχετε γεια βρυσούλες”. Εγώ προχθές ήμουν πολύ ξεκάθαρη εκεί στη Βουλή και τους είπα “παιδιά αυτό το αστείο πρέπει να τελειώσει”, διότι η ελληνική περιφέρεια θα καταρρεύσει. Θα μείνει η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα και η Πάτρα, άντε και το Ηράκλειο».

Η κα Μπακογιάννη τόνισε, ακόμη, ότι: «χρειαζόμαστε πολιτική περιφέρειας. Πρέπει να βασίζεται σε κίνητρα και σε μόρια αλλά και σε υποχρεώσεις. Αν υπάρχουν σήμερα άνεργοι μηχανικοί -και είναι πολλοί- θα έχουν ένα προνόμιο εντοπιότητας, αλλά θα έχουν και μια υποχρέωση: πέντε χρόνια να μείνουν π.χ. στο Σέλινο. Δεύτερον, η Πολεοδομία Χανίων -έχει δίκιο ο Δήμαρχος- 2.500 αιτήσεις, οι οποίες πολλές από αυτές είναι επενδύσεις. Όλες, δε, στην Πολεοδομία Χανίων θα δώσουν θέσεις δουλειάς. Δεν βγαίνει. “Περιμένατε στο ακουστικό σας”. Εδώ πέρα χρειαζόμαστε συγκεκριμένα πράγματα. Χρειαζόμαστε μηχανικούς να βγάλουν τις άδειες γιατί αυτό έχει τεράστια αξία, προστιθέμενη αξία. Ψάχνεις να βρεις ποιος έχει δικαίωμα υπογραφής σε αυτή τη χώρα. Στα Χανιά, δε, όσο πάει και λιγοστεύουν», πρόσθεσε.

«Τα λέω αυτά συνέχισε, γιατί για να βάλουμε τις βάσεις χρειάζονται θεμέλια. Και τα θεμέλια είναι οι Υπηρεσίες, είναι οι νόμοι, είναι τα κίνητρα, είναι όλα αυτά που θα φέρουν τον δάσκαλο, ο οποίος σήμερα δεν πάει στο Έλος και δεν πάει στην Κάντανο, λες και τα παιδιά της Καντάνου, του Έλους, της Παλαιόχωρας, των Σφακίων είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού και δεν πρέπει να έχουν καθηγητές ή δασκάλους. Αλλά υπάρχουν αντικειμενικά θέματα. Ο δάσκαλος πρέπει να ζήσει, πρέπει να έχει σπίτι, πρέπει να μπορεί να ζήσει σε μια τουριστική περιοχή. Όλα αυτά πρέπει να αντιμετωπιστούν. Πρέπει να έχει ένα κίνητρο. Κάποια μοριοδότηση, όταν πάει σε ορεινές περιοχές. Και ο περίφημος σοσιαλιστής Υπουργός ο προηγούμενος κατήργησε τη μοριοδότηση στις ορεινές περιοχές».

Κατερίνα Πολλάτου

Σαν αεροδρόμιο Χανίων, σαν υποδομή κάνουμε ότι μπορούμε, είπε με τη σειρά της η εμπορική διευθύντρια της Fraport Κατερίνα Πολλάτου.

«Πρώτον, στο κομμάτι ότι η υποδομή η οποία έχει παραδοθεί είναι αξιόπιστη, σύγχρονη και ασφαλής και άριστη στο κομμάτι που λέγεται ταξιδιωτική εμπειρία και από εκεί και πέρα κάνουμε ό,τι μπορούμε στο κομμάτι της προσέλκυσης δρομολογίων και αεροπορικών εταιρειών. Παρόλα αυτά καμία αεροπορική εταιρεία δεν έρχεται για το αεροδρόμιο. Οι αεροπορικές εταιρείες έρχονται γιατί μεταφέρουν επιβάτες που θέλουν να επισκεφθούν ένα προορισμό. Άρα το νούμερο ένα είναι ο προορισμός, το πώς μπορεί να πουλήσει ο προορισμός τον εαυτό του σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον».

Η κα Πολλάτου ανέφερε, ακόμη, ότι: «η Ryanair φέτος το καλοκαίρι έβαλε συνολικά 5 νέα δρομολόγια, 3 ολοκαίνουργια, ενώ επανέφερε και 2 τα οποία είχε σταματήσει από το καλοκαίρι του 2018. Γενικότερα δεν έχουμε καμία ένδειξη, πέραν των ανατροπών που το ίδιο το aviation industry έφερε με το κλείσιμο αεροπορικών εταιρειών, δεν έχουμε κάποιο γεγονός που λέει ότι αεροπορικές εταιρείες έφυγαν από το αεροδρόμιο των Χανίων για κάποιο λόγο που έχει να κάνει με το αεροδρόμιο. Επομένως από τη μεριά μας είμαστε εκεί και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να καλύψουμε τα κενά που δημιουργήθηκαν».

Τουριστικοί πράκτορες

Την ανάγκη διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου τόνισε ο αντιπρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων Χανίων, Σταύρος Γιαννετάκης, λέγοντας ότι: «ακόμη και αν δεν υπήρχε ο όρος διεύρυνση θα έπρεπε να τον είχαμε εφεύρει. Το 70-80% των διανυκτερεύσεων καταγράφεται, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, σε τρεις – τέσσερις μήνες, με αποτέλεσμα να δοκιμάζονται οι λίγες υποδομές που έχουμε. Επομένως, η διεύρυνση είναι αναγκαία».

Ο τουριστικός επιχειρηματίας Σταύρος Πατεράκης τόνισε με τη σειρά του ότι: «η Κρήτη και ιδίως τα Χανιά υστερούν σε τρία σημεία: Υποδομές, Υποδομές, Υποδομές. Αυτά τα τρία σημεία δεν μας κάνουν ανταγωνιστικούς σε σχέση με άλλους προορισμούς. Αντί να παρακαλάμε τους τουριστικούς πράκτορες, θα έπρεπε να μας παρακαλάνε για να φέρουν κόσμο… Συμφωνώ ότι ο ήλιος και θάλασσα δεν πρόκειται να χαλάσει ποτέ και είναι σημαντικό να το αναπτύξουμε…», επεσήμανε ο κ. Πατεράκης.

Γενικός Διευθυντής ΟΑΚ

Ο γενικός διευθυντής της Ορθόδοξης Ακαδημίας Κρήτης, Δρ. Κωνσταντίνος Ζορμπάς επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ότι: «θρησκευτικός τουρισμός δεν υφίσταται επί της ουσίας, καθώς, όπως είπε, η επίσκεψη σε Μοναστήρια και οι όποιες αγορές δεν αποτελούν το ζητούμενο, δηλαδή τη βιωματική διαδικασία και την πραγματική γνωριμία με την ελληνική ορθόδοξη παράδοση».

Ο κ. Ζορμπάς αναφέρθηκε επίσης στον συνεδριακό τουρισμό, τονίζοντας την ανάγκη συνεργειών σε επίπεδο Χανίων προκειμένου τα γραφεία που διοργανώνουν συνέδρια να μη ζητούν «ό,τι θέλουν». Παράλληλα, επεσήμανε το γεγονός ότι δεν υπάρχει μία σχολή εκπαίδευσης στελεχών αναφορικά με τη διοργάνωση συνεδρίων και σημείωσε ότι η επιτυχία ή μη ενός συνεδρίου κρίνεται στις λεπτομέρειες.

Σοφία Χατζηστεφανίδου

Η επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης, Σοφία Χατζηστεφανίδου αναφέρθηκε σε θέματα που αφορούν στον εκπαιδευτικό τουρισμό, και ειδικότερα στις σχολικές εκδρομές, τονίζοντας ότι γίνεται προσπάθεια να υπάρξει ένας συντονισμός ώστε να μπορεί η εκπαιδευτική κοινότητα να ενημερώνεται, ανά πάσα στιγμή, για ένα παιδαγωγικό μοντέλο που θα υποστηρίζει αυτές τις εκδρομές.

Όπως έκανε γνωστό η κ. Χατζηστεφανίδου έχει προταθεί η δημιουργία ενός κοινού διαδικτυακού κόμβου (portal) για την Κρήτη και την Κύπρο μέσω του προγράμματος Interreg, που θα στοχεύει στην ανταλλαγή μαθητικού πληθυσμού και θα απεικονίζει διαδρομές στρατηγικού ενδιαφέροντος, από άποψη εκπαιδευτική και πολιτισμική κυρίως, αλλά όχι μόνο.

Παύλος Πολάκης

Ο π. Υπουργός και βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ Παύλος Πολάκης αφού συνεχάρη το Επιμελητήριο Χανίων για τη διοργάνωση, στη συνέχεια είπε: «γίνεται ένας πολύ ζωντανός διάλογος μέσα -και στα προηγούμενα τραπέζια που παρακολούθησα τώρα- που βάζει όλους μας προ των ευθυνών μας σε σχέση με το πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την ιστορία της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, τώρα που βγήκε από τα μνημόνια και που προσπαθεί να ανιχνεύσει άλλους δρόμους ανάπτυξης σε σχέση με αυτούς που την οδήγησαν στη χρεοκοπία».

Ο κ. Πολάκης επεσήμανε ότι δυστυχώς η έννοια του «συνεταιρίζεσθαι», «η έννοια της συνεργασίας υπονομεύτηκε τα προηγούμενα χρόνια μέσα από συγκεκριμένες πολιτικές διαδικασίες. Φάγανε τα λεφτά των ανθρώπων, κλείσανε, προκλητικές και σκανδαλώδεις κινήσεις, οι οποίες είχαν γίνει, οι οποίες υπονόμευσαν αυτήν την κουλτούρα της συνεργασίας που είχε αναπτυχθεί με έναν πολύ δυνατό συνεταιριστικό κίνημα τα παλιότερα χρόνια».

«Αυτό το πράγμα σιγά – σιγά αρχίζει και αντιστρέφεται, με το νέο νόμο που ψηφίσαμε για τους συνεταιρισμούς. Αυτή τη στιγμή έχουμε 800 υγιείς συνεταιρισμούς στη χώρα, οι οποίοι δουλεύουν, παράγουν, προστατεύουν το εισόδημα των παραγωγών τους και προσπαθούν να προχωρήσουν με πολλά εμπόδια, πέραν από τα κίνητρα που δόθηκαν, τα κίνητρα της μείωσης της φορολογίας, της διανομής των μερισμάτων, που δεν φορολογείται με 22% αλλά φορολογείται με άλλο εισόδημα, αυτό που εξαγγείλαμε αλλά δεν προλάβαμε να νομοθετήσουμε και καλούμε τη Νέα Δημοκρατία να το κάνει, δηλαδή τη μείωση 10% στη φορολογία των συνεταιρισμών των αγροτών».

Αντιπρόεδρος ΑΝΕΚ

Μιλώντας στη θεματική ενότητα «Πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση», με θέμα «Συνέργειες / Clusters – Μονόδρομος για την ανάπτυξη μικρών και μεσαίων παραγωγών και μεταποιητών», ο αντιπρόεδρος της ΑΝΕΚ Σπύρος Πρωτοπαπαδάκης είπε μεταξύ άλλων: «προχωρήσαμε σε μία κοινοπραξία, κάνοντας μία οριζόντια επιχειρηματική σύγκλιση αναφορικά με τη λειτουργία του στόλου των δύο εταιρειών, η οποία έχει συγκεκριμένο σκοπό και συγκεκριμένη αντίληψη. Δηλαδή μείωση του κόστους παραγωγής, αύξηση της κερδοφορίας, αύξηση της χωρητικότητας στα πλοία και ελαχιστοποίηση των παράπλευρων εξόδων. Αυτό πέτυχε μία εξαιρετική ανακατανομή όσον αφορά τα δρομολόγια και τις γραμμές, μία αύξηση της πληρότητας των πλοίων και μία εξοικονόμηση κόστους καυσίμων, το οποίο, χονδρικά σας λέω, μέσο όρο, στην περίοδο αυτής της συνεργασίας πρέπει να είναι πάνω από εξήντα εκατομμύρια ευρώ».

Ο κ. Πρωτοπαπαδάκης είπε, ακόμη, ότι «αυτό είναι ένα κομμάτι που λειτουργεί καινοτομικά, με την έννοια της έρευνας – αναζήτησης και άλλων δυνατοτήτων απασχόλησης των πλοίων, διότι ένα δεδομένο είναι η εσωτερική αγορά κι ένα άλλο είναι η εξωτερική».

Ο Αντιπρόεδρος της ΑΝΕΚ υπογράμμισε επίσης: «υπάρχει και η κάθετη συνέργεια με τη συμμετοχή μας στην εταιρεία Ελληνική Φιλοξενία Α.Ε., η οποία ξεκίνησε με πρωτοβουλία μεγάλων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, με πρωτεργάτη τον Μεταξά. Αυτή τη στιγμή έχει ενσωματώσει στη διαδικασία 15 πολύ μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες -συμμετέχουμε κι εμείς ως ΑΝΕΚ-, και η οποία έχει σκοπό την οικονομική, πολιτιστική και περιβαλλοντική ανάδειξη της Κρήτης».

Πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ

Μιλώντας στη θεματική ενότητα «Πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση», ο κ. Αλέκος Στεφανάκης είπε μεταξύ άλλων: «εγώ εκπροσωπώ τους ανθρώπους που δυστυχώς η ελληνική κοινωνία τούς ξέχασε, τους θεωρεί μη απαραίτητους. Που έχουν επιφορτιστεί με το πολύ βαρύ γομάρι να αξιοποιήσουν ορθολογικά ή να βεβηλώσουν τους φυσικούς πόρους για να παραχθεί το ανελαστικό αγαθό του ανθρώπου. Ποιο είναι; Το κινητό; Το φαγητό. Τα δύο τρίτα του πληθυσμού πεινούνε. Να κουνήσουμε λίγο τα κεφάλια μας γιατί έρχονται. Υπάρχει πρόβλημα. Το δεύτερο είναι ότι είναι επιφορτισμένοι με την προστασία του περιβάλλοντος, πάνω στο οποίο στηρίζονται όλες οι οικονομικές δραστηριότητες της Κρήτης».

Ο κ. Στεφανάκης χαρακτήρισε ανελαστική και επιτακτική κίνηση τις συνέργειες, «γιατί όποιος πάει μόνος του πάει γρήγορα, όποιοι πάνε μαζί, πάνε μακριά. Εμείς πήγαμε μόνοι μας, πολύ γρήγορα, στην αυτοκτονία. Αυτό πρέπει να μας προβληματίσει και πρέπει σιγά – σιγά να δούμε πού είμαστε για να πειστούμε ότι πρέπει να κάτσουμε να κουβεντιάσουμε και να συνεργαστούμε», σημείωσε και συνέχισε: «Πάει ο καθένας μοναχός του γιατί ο τρόπος λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης μάς ταλαιπωρεί, άρα μας στέλνει στην ατομικότητα».

«Και ξαφνικά τι κάναμε; Δεν αγαπάμε τον τόπο μας. Υπάρχει μεγαλύτερο παράδειγμα από τις ελληνοποιήσεις; Δεν θέλω να σας περιγράψω τα τελευταία δύο χρόνια τι έγινε με τις ελληνοποιήσεις στο γάλα και το κρέας. Είναι τρέλα. Είναι βεβήλωση αυτού του τόπου. Βεβήλωση. Φέτος -και λυπάμαι που το λέω- πίναμε κούπες και κάναμε “στην υγειά μας” στους γάμους μας με ξένα αρνιά, όλα “ελληνικά”. Γιατί; Πού είναι η ιχνηλασιμότητα που ειπώθηκε και πρέπει κάποια στιγμή να τη συζητήσουμε; Όλοι φταίμε. Λυπάμαι για το τι έχουν καταντήσει να τρώνε οι Κρητικοί. Δεν διαβάζουν ταμπέλες. Για ποιες συνέργειες μιλάμε; Λυπάμαι πάρα πολύ. Γιατί περιμέναμε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που είναι αποδεκατισμένοι -οι Υπηρεσίες μας δεν έχουν ανθρώπους- και παράλληλα δεν υπάρχει η φιλοσοφία. Υπάρχει γραφειοκρατία. Κι εμείς ως κοινωνία, αυτά τα πράγματα δεν τα λέμε. Όλοι τρώμε Gouda που δεν είναι Gouda. Γιατί;»

«Αγρότης της χρονιάς 2017»

Ο κ. Δημήτρης Σχοινοπλοκάκης, ο οποίος βραβεύτηκε το 2017 ως «Αγρότης της Χρονιάς» στην Ελλάδα, είπε ότι: «η αγροτική εργασία είναι εξαιρετική δύσκολη και σύνθετη.  Γι’ αυτό όσοι σκοπεύουν να στραφούν προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει: «Πρώτον να μην ονειροπολούν, δεύτερον, πολλή δουλειά και δυστυχώς, με τις συνθήκες που ζούμε σε αυτή την χώρα, πρέπει να στηριχτούν και να είναι πάρα πολύ σίγουροι, στα χέρια τους, στη σκέψη τους και μην περιμένουν βοήθεια από κανέναν. Με αυτές τις προϋποθέσεις μπορείς να ξεκινήσεις και να προχωρήσεις με πάρα πολύ σκληρή δουλειά».

Νέος αγρότης το 2002 σε ηλικία µόλις 24 ετών ο «Αγρότης της Χρονιάς 2017», κ.  Σχοινοπλοκάκης, έκανε τα πρώτα του βήµατα στη γεωργία µε 62 στρέµµατα ελαιώνα, 4 στρέµµατα αµπελώνα και ένα µικρό ζωικό κεφάλαιο, το οποίο αντιστοιχούσε σε 41 ζώα και 50 στρέµµατα βοσκότοπου. Έτσι γεννήθηκε η επιχείρησή του µε την επωνυµία «Κτήµα Φιλίππου» στις Λουσακιές Κισσάµου. Σήμερα, καλλιεργεί βιολογικά περισσότερα από 150 στρέμματα συνολικά, ενώ έχει επεκταθεί και στη μελισσοκομία.

Θοδωρής Παπαδουλάκης

«Ανακαλύψτε την αυθεντικότητα – Κρήτη». Αυτό είναι το «μήνυμα» της νέας καμπάνιας της Περιφέρειας Κρήτης για την τουριστική προβολή του νησιού, όπως αποκάλυψε ο χανιώτης σκηνοθέτης Θοδωρής Παπαδουλάκης, στην διάρκεια του 2ου Chania Business Forum.

Ο κ. Παπαδουλάκης, η εταιρεία του οποίου (Indigo View) τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται σε σταθερή βάση με την Περιφέρεια Κρήτης για την τουριστική προβολή του νησιού, επεσήμανε ότι «σε αντίθεση με τις άλλες καμπάνιες που έχουμε κάνει, αυτή επικεντρώνεται στον Κρητικό».

«Και να σας πω την αλήθεια, για μένα ήταν και μία πολύ ευχάριστη καμπάνια, γιατί δεν είναι ανάγκη να δείξουμε στον τουρίστα πόσο ωραία περνάει στο νησί μας. Η αλήθεια είναι να δείξουμε τον Κρητικό και τον τρόπο του, τη φιλοξενία του. Και είμαι σίγουρος ότι έχετε βιώσει τέτοια περιστατικά. Όπως τα έχω βιώσει κι εγώ. Να περνάμε από ένα χωριό, να μας σταματάνε, να μας κερνάνε, να μας ταΐζουν, χωρίς να μας γνωρίζουν. Σε αυτή την καμπάνια μιλάμε για την αυθεντικότητα της φιλοξενίας, για την αυθεντικότητα του Κρητικού, για τις αυθεντικές εμπειρίες που μπορεί να βιώσει κάποιος στο νησί μας», υπογράμμισε ο κ. Παπαδουλάκης.

Παύλος Γερουλάνος

«Ο πολιτισμός δεν είναι μόνο τα μνημεία ή το περιβάλλον ή ακόμη και ο άυλος πολιτισμός. Πολιτισμός είναι ένας τρόπος ζωής», είπε ο π. Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος ομιλητής στο πάνελ «Ο Τουρισμός ως εργαλείο τουριστικής προβολής». «Αυτό, λοιπόν, το οποίο πρέπει να φτιάξουμε ως χώρα είπε, και η Κρήτη ειδικά είναι, να αναδείξει πώς ο τρόπος ζωής μας είναι διαφορετικός από τον τρόπο ζωής των ανθρώπων που μας επισκέπτονται, και αυτό να προωθήσουμε. Είναι η μεγάλη μας δύναμη. Δυστυχώς, με τον μαζικό τουρισμό το αλλοιώνουμε αυτό κάθε τόσο και είναι πολύ σημαντικό να γυρίσουμε πίσω στις παραδόσεις και να βγάλουμε μπροστά τον ελληνικό τρόπο ζωής, τις αρχές και τις αξίες».

«Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο να φεύγουν χιλιάδες Έλληνες και εκατοντάδες χιλιάδες Ευρωπαίοι με προορισμό διάφορες πόλεις της Γερμανίας για να πιουν αρκετά λίτρα μπίρας στο πολυδιαφημισμένο “Octoberfest”, ενώ θα μπορούσαν και θα έπρεπε να επισκέπτονται την Κρήτη στα ρακοκάζανα του Νοεμβρίου για το “Novemberfest”»!

 

Σ.Σ.: Πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τις 2ήμερες εργασίες του φόρουμ εντός των ημερών.