“Στην προσπάθεια διαμόρφωσης ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης, εκτός από τις θετικές προτάσεις, πρέπει να ληφθούν υπόψη και δυο κίνδυνοι. Η παραβίαση της λεγόμενης φέρουσας ικανότητας της Κρήτης. Δεν πρέπει να επιβαρυνθεί υπερβολικά το ωραίο αυτό τοπίο με ρυπογόνες δραστηριότητες. Εάν καταστραφεί αυτό το τοπίο, τότε θα καταστραφεί ο τουρισμός και οι άλλες δραστηριότητες. Η μονοκαλλιέργεια – μονοκουλτούρα. Το μοντέλο δεν πρέπει να έχει μονόπλευρο χαρακτήρα ανάπτυξης επικεντρώνοντας αποκλειστικά στον τουρισμό, αλλά ολοκληρωμένης συνολικής ανάπτυξης, που θα επεκτείνεται και στους άλλους τομείς, όπως οι υποδομές, η γεωργία, η κτηνοτροφία, η αλιεία, οι υπηρεσίες, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός και άλλοι τομείς”.
Αυτό τόνισε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΕΒΕΧ Γιάννης Μαργαρώνης αναλύοντας στην Υπουργό Τουρισμού Ελένη Κουντουρά τις θέσεις του Επιμελητηρίου για τον Τουρισμό κατά την διάρκεια της σύσκεψης φορέων που πραγματοποιήθηκε προ ημερών στην αίθουσα «Δημοσθένης Γαγάνης» του ΕΒΕΧ.
“Η Περιφέρεια της Κρήτης υπογράμμισε ο κ. Μαργαρώνης μπορεί να αναδειχτεί σε πρότυπο ανάπτυξης, εφόσον διαμορφώσει ένα κατάλληλο βιώσιμο αναπτυξιακό μοντέλο. Στην επίτευξη αυτού του στόχου μπορεί να συμβάλει και η πρόταση για τον συνδυασμό δυο στρατηγικών Περιφερειακής ανάπτυξης της Κρήτης. Η πρώτη είναι η παραδοσιακή αναπτυξιακή στρατηγική που στηρίζεται στην αξιοποίηση των τοπικών κλασικών συντελεστών παραγωγής και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει η Κρήτη στους τομείς της γεωργίας, της κτηνοτροφίας, της αλιείας, της ναυτιλίας, του τουρισμού και του πολιτισμού.
Η δεύτερη στρατηγική τόνισε, είναι η νέα στρατηγική δυναμικής ανάπτυξης που στηρίζεται στη γνώση, την έρευνα και την καινοτομία, στη δημιουργία νέων δυναμικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού και ερευνητικού δυναμικού του Πολυτεχνείου Κρήτης, του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ηρακλείου, του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων και άλλων επιστημονικών και πολιτιστικών ιδρυμάτων».
Αναλυτικά στο υπόμνημα του ΕΒΕΧ αναφέρονται τα εξής:
Η Κρήτη διαθέτει ένα αξιοσημείωτο τουριστικό προϊόν, με πλούσιο φυσικό περιβάλλον (θάλασσα, ορεινούς όγκους, κλπ) αλλά και σημαντικά μνημεία πολιτισμού.
Στόχος μας είναι η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που διαθέτουμε προκειμένου να επιτύχουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την προσέλκυση νέων μορφών τουρισμού. Το τουριστικό προϊόν μας να απευθύνεται δηλαδή σε πιο ενήμερους, πιο εκλεκτικούς, πιο απαιτητικούς και πιο εύπορους τουρίστες και μάλιστα για 12 μήνες το χρόνο.
Ο Τουρισμός της Υπαίθρου είναι μία μορφή ήπιου, εναλλακτικού τουρισμού που μπορεί να λάβει πολλές μορφές, ανάλογα με τις δραστηριότητες που εμπλέκει, και που διεξάγονται πάντα στην ύπαιθρο. Μπορεί να έχει τη μορφή πολιτισμικού τουρισμού, οικοτουρισμού, τουρισμού με υπαίθριες δραστηριότητες στη φύση κ.λ.π. Στόχος του είναι και η προβολή των τοπικών προϊόντων, η άμεση αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων και η διατήρησή τους.
Ο αγροτουρισμός αποτελεί επίσης μια μορφή τουρισμού της υπαίθρου, που μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, από την απλή προσφορά καταλύμματος μέχρι την πώληση προϊόντων της γεωργικής εκμετάλλευσης, την προσφορά γευμάτων με προϊόντα της φάρμας ή την άμεση συμμετοχή των επισκεπτών στις γεωργικές δραστηριότητες της εκμετάλλευσης.
Ο αγροτουρισμός αποσκοπεί στη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων μιας γεωργικής εκμετάλλευσης. Αποσκοπεί στην εξασφάλιση μιας εναλλακτικής, επιπρόσθετης πηγής εισοδήματος για το αγροτικό νοικοκυριό και απασχόληση για όλα τα μέλη της αγροτικής οικογένειας, ώστε να περιορισθεί ο κίνδυνος από την άσκηση μιας γεωργικής δραστηριότητας που αντλεί εισόδημα από την αγορά. Γι’ αυτό και ο αγροτουρισμός δεν μπορεί παρά να συνδέεται με μια ενεργό γεωργική εκμετάλλευση και γεωργικές δραστηριότητες σε πλήρη λειτουργία.
ΚΡΗΤΙΚΟ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ
Από την άλλη το Κρητικό διατροφικό πρότυπο που απολαμβάνει παγκόσμιας αναγνώρισης, είναι ένας πολύτιμος τουριστικός πόρος που, δυστυχώς, παραμένει σχετικά ανεκμετάλλευτος. Είναι γνωστό ότι μεταξύ των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, κορυφαίο ρόλο έχει ο γαστρονομικός τουρισμός.
Πράγματι, η γεύση αποτελεί πολύτιμο στοιχείο του πολιτισμού μιας χώρας ή μιας περιοχής. Ιδιαίτερα, η παραδοσιακή κουζίνα, και η οινική παράδοση, ως μείζον συνθετικό της τουριστικής προσφοράς, μπορεί να είναι σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και μπορεί να συμβάλει στην απορρόφηση και προβολή των προϊόντων της κρητικής παραγωγής. Στα προϊόντα αυτά περιλαμβάνονται:
Τα προϊόντα ελιάς (ελαιόλαδο, ελιές, πολτός ελιάς, κ.λπ.), κρητικές ποικιλίες κρασιών και τσικουδιά, φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα (ποικιλίες τυριών, ανθόγαλο, γιαούρτι, κ.λπ.), παξιμάδια και άλλα αρτοσκευάσματα (καλιτσούνια, μυζηθρόπιτες, χορτόπιτες, μουστοκούλουρα κ.λπ), μέλι και αρωματικά φυτά).
Το Κρητικό διατροφικό πρότυπο, η Κρητική κουζίνα, σε αρμονική σύνδεση με τον Κρητικό αμπελώνα, αποτελούν πολύτιμους αν και παραμελημένους τουριστικούς πόρους.
Οι κρουαζιέρες τώρα είναι ένα θέμα που απασχολεί το σύνολο των νησιωτικών Δήμων και πρέπει να αποτελεί αντικείμενο συνεργασίας όλων των αρμοδίων φορέων, συλλόγων και επιχειρηματιών του κλάδου. Είναι διαπιστωμένο ότι η κρουαζιέρα είναι από μόνη της ένα μεγάλο κεφάλαιο και δίκαια θεωρείται το μέλλον για τις επόμενες δεκαετίες, αφού το είδος αυτού του τουρισμού δεν απευθύνεται μόνο σε μια επαγγελματική τάξη, αλλά στο σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου και κατ’ επέκταση στην ίδια τη ζωή του νησιού.
Η Κρήτη έχει το τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα να αποτελεί γεωγραφικό σταυροδρόμι στη Μεσόγειο.
ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
Πρέπει να αξιοποιηθούν και αυτές οι δυνατότητες της γεωγραφικής θέσης, παράλληλα με τις τοπικές δυνατότητες και τη σωστή Περιφερειακή διοίκηση και να συνταχθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο περιφερειακής ανάπτυξης με αξιοποίηση των τοπικών συμμαχιών και των γεωγραφικών δυνατοτήτων.
Στην προσπάθεια διαμόρφωσης ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης, εκτός από τις θετικές προτάσεις, πρέπει να ληφθούν υπόψη και δυο κίνδυνοι.
ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ
Η Περιφέρεια της Κρήτης μπορεί να αναδειχτεί σε πρότυπο ανάπτυξης, εφόσον διαμορφώσει ένα κατάλληλο βιώσιμο αναπτυξιακό μοντέλο. Στην επίτευξη αυτού του στόχου μπορεί να συμβάλει και η πρόταση για το συνδυασμό δυο στρατηγικών περιφερειακής ανάπτυξης της Κρήτης.
Η πρώτη είναι η παραδοσιακή αναπτυξιακή στρατηγική που στηρίζεται στην αξιοποίηση των τοπικών κλασικών συντελεστών παραγωγής και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει η Κρήτη στους τομείς της γεωργίας, της κτηνοτροφίας, της αλιείας, της ναυτιλίας, του τουρισμού και του πολιτισμού.
Η δεύτερη στρατηγική είναι η νέα στρατηγική δυναμικής ανάπτυξης που στηρίζεται στη γνώση, την έρευνα και την καινοτομία, στη δημιουργία νέων δυναμικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού και ερευνητικού δυναμικού του Πολυτεχνείου Κρήτης, του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Ηρακλείου, του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων και άλλων επιστημονικών και πολιτιστικών ιδρυμάτων.
ΕΒΕΧ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Κ. Υπουργέ
Μόλις αναλάβαμε την διοίκηση του ΕΒΕΧ το 2012 ξεκινήσαμε αμέσως την εμπλοκή μας στον τομέα του τουρισμού.
Η συνεννόηση μας με τους συλλόγους του τουρισμού, τους Δήμους και την Περιφέρεια έφεραν εξαιρετικά αποτελέσματα.
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΑΝΙΩΝ – ΑΦΙΞΕΙΣ
ΕΤΟΣ | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
ΔΙΕΘΝ.
ΠΤΗΣΕΙΣ |
656.651 | 714.730 | 851.279 | 936.583 | 945.232 | 1.048.703 |
ΕΣΩΤ.
ΠΤΗΣΕΙΣ |
218.025 | 195.188 | 197.720 | 299.054 | 433.033 | 437.574 |
ΣΥΝΟΛΟ | 874.869 | 912.783 | 1.048.999 | 1.237.565 | 1.376.031 | 1.486.277 |
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ-ΑΦΙΞΕΙΣ ΠΤΗΣΕΩΝ ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ
ΕΤΟΣ | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
ΔΙΕΘΝ.
ΠΤΗΣΕΙΣ |
75.181 | 209.369 | 308.429 | 335.426 | 359.819 | 395.112 |
ΕΣΩΤ.
ΠΤΗΣΕΙΣ |
0 | 0 | 27.187 | 132.402 | 22.117 | 230.487 |
ΣΥΝΟΛΟ | 75.181 | 209.369 | 335.618 | 487.828 | 587.936 | 625.599 |
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΑΝΙΩΝ – ΑΦΙΞΕΙΣ RYANAIR
ΕΤΟΣ | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
ΔΙΕΘΝ.
ΠΤΗΣΕΙΣ |
13.696 | 127.454 | 224.841 | 269.494 | 266.647 | 275.532 |
ΕΣΩΤ.
ΠΤΗΣΕΙΣ |
0 | 0 | 27.187 | 132.402 | 228.117 | 230.487 |
ΣΥΝΟΛΟ | 13.696 | 127.420 | 252.028 | 401.896 | 494.764 | 506.019 |
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΑΝΙΩΝ ΑΦΙΞΕΙΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ
ΕΤΟΣ | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
AEGEAN OA | 216.813 | 194.454 | 170.533 | 164.746 | 203.838 | 206.313 |
RYANAIR | 0 | 0 | 27.187 | 132.402 | 228.117 | 230.487 |
ΣΥΝΟΛΟ | 216.813 | 194.454 | 197.720 | 297.148 | 431.955 | 436.800 |
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΧΑΝΙΩΝ – ΑΦΙΞΕΙΣ ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΑ
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
461.180 | 445.659 | 448.950 | 487.553 | 482.937 | 521.492 |
Κ. Υπουργέ επιτύχαμε:
ΔΡΑΣΕΙΣ
Πραγματοποιήσαμε σε Παγκρήτιο επίπεδο την μελέτη ΕΜΠΟΡΙΟ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ με την ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ.
Επίσης κάθε χρόνο πραγματοποιείται έρευνα τουρισμού σε χανιώτικο επίπεδο από την Περιφέρεια, το Πολυτεχνείο, το ΜΑΙΧ , την ένωση ξενοδόχων, το ΕΒΕΧ και το ΟΕΕ.
Παράλληλα έχουμε πραγματοποιήσει 2 έρευνες τουρισμού στον Δήμο Κανδάνου – Σελίνου οι οποίες παρουσιάστηκαν στην Παλαιόχωρα και έδωσαν πολύ χρήσιμα συμπεράσματα σε όλους τους επιχειρηματίες του Δήμου.
Υποστηρίξαμε δεκάδες δράσεις που βοηθούν στην αύξηση του τουριστικού προϊόντος από φεστιβάλ μέχρι αθλητικά γεγονότα και προσπαθήσαμε πάρα πολύ στο άνοιγμα νέων αγορών όπως της Σερβίας, Τουρκίας, Ισραήλ, Κίνας, Ιαπωνίας και Αραβικών χωρών.
Βοηθήσαμε στην πραγματοποίηση της Οικουμενικής Συνόδου στα Χανιά και στην προώθηση του θρησκευτικού τουρισμού.
Επίσης σε συνεργασία με την ένωση ξενοδόχων και τον Δήμο Πλατανιά καταφέραμε να δοθεί νομοθετική λύση στο θέμα της πραγματοποίησης πολιτικών γάμων εκτός των χώρων των δημαρχείων.
Έχουμε δουλέψει τα τελευταία χρόνια την προώθηση του γαμήλιου τουρισμού – ειδικά στην Κίνα – που μπορεί να φτάσει εύκολα τους 1.500 ανά έτος επεκτείνοντας την τουριστική περίοδο.
Για όλα αυτά κάποιοι άνθρωποι δούλεψαν πολύ με πολύ χαμηλό budget για να αυξηθεί το ΑΕΠ των Χανίων και να δώσουμε τους ανάλογους φόρους στο κράτος.
Ως πρόεδρος της Αναπτυξιακής Κρήτης βοηθήσαμε να ολοκληρωθούν περίπου 800 επενδύσεις μέσω ΕΣΠΑ, που για τα Χανιά αναλογεί το 27% αυτών με δημόσια επιχορήγηση στα 47,7 εκ. ευρώ και συνολικό ύψος επένδυσης τα 100 εκ. ευρώ.
Τώρα αν και καθυστερημένα πάρα πολύ κάνουμε την αξιολόγηση των νέων προτάσεων και ξεκινάμε τις επενδύσεις στον τουρισμό.
Παράλληλα θα τρέξουν τα προγράμματα LEADER και BAA όπου το ΕΒΕΧ συμμετέχει ενεργά με πράξεις και δράσεις και στις διαχειριστικές αρχές.
Αναφορικά με το INSULEUR του οποίου είμαι οικονομικός επόπτης, το 2014 πραγματοποιήσαμε στα Χανιά ένα Ευρωπαϊκό Συνέδριο με τίτλο «SMART ISLANDS”
Στο INSULEUR έχουμε πραγματοποιήσει πολλά συνέδρια και ημερίδες όπου εκτός των άλλων παρουσιάζονται και καλές πρακτικές τουρισμού.
Έτσι μελετάμε τα παραδείγματα άλλων Ευρωπαϊκών νησιών όπως η Μάλτα, η Μαγιόρκα.
ΑΙΤΗΜΑΤΑ
Κ. Υπουργέ
Αυτό που ζητά ο επιχειρηματικός κόσμος είναι:
Κ. Υπουργέ
Είμαστε μαζί σας για να στηρίξουμε την ανάπτυξη του τουρισμού μας.
Στην κυβέρνηση οφείλουν όλοι να καταλάβουν ότι στην εποχή της κρίσης και της «βύθισης» της ελληνικής οικονομίας το υπουργείο σας είναι η σωτηρία λέμβος μας και πρέπει να σας δοθούν επαρκή κεφάλαια- πόροι ή αρμοδιότητες ώστε όλοι να συνεχίσουμε να υπάρχουμε.
Κλείνοντας να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά στις Επιμελητηριακές εκλογές του Δεκεμβρίου στα Χανιά θα έχουμε ένα αμιγές Τουριστικό τμήμα στο ΕΒΕΧ».